Misja
W grudniu 2001 zainteresowaliśmy się losem nieczynnej linii Kętrzyn - Węgorzewo. Po wstępnych rozmowach z samorządem kętrzyńskim okazało się że również tam, na miejscu myślą o przejęciu tego majątku od PKP. W dniu 18.02.2002 zorganizowany został pociąg specjalny którym wraz z samorządowcami przejechaliśmy całą trasę i obejrzeliśmy zbiory minimuzeum kolejnictwa zgromadzone na dworcu w Węgorzewie. W trakcie tego przejazdu możliwością przejęcia tej linii zainteresował się również starosta nowopowstałego powiatu węgorzewskiego który widząc niszczejące mienie wyraził chęć współdziałania z samorządem kętrzyńskim. Później odbywały się spotkania z radnymi gminy i powiatu Kętrzyn oraz Węgorzewo podczas których omawiane były różne warianty przejęcia linii. Od wiosny 2004 r. co jakiś czas odbywały się spotkania z samorządem węgorzewskim który przejął wiodącą rolę w procesie przejmowania linii. Chcąc sprawdzić przewidywaną frekwencję pasażerów i oczekiwania miejscowej ludności na tej linii postanowiliśmy na „Dni Węgorzewa” 11-13.06.04 zorganizować przejazdy pociągami PKP z trakcją spalinową. Przez 3 dni planowaliśmy uruchomić 12 pociągów (po dwie pary dziennie) w składzie SM30 + 2 wagony ale cena którą nam w końcu kazano zapłacić była tak "wyśrubowana" że w każdym pociągu musielibyśmy mieć po 305 pasażerów i skasować od nich po 10 zł. żeby zwróciły się poniesione koszty ! Tymczasem do wycinki krzaków wzięliśmy drezynę WM10 którą w dniu 30.05 udrożniliśmy całą linię. W przeddzień imprezy „Dni Węgorzewa 2004” rozwiesiliśmy w różnych miejscach na trasie przejazdu plakaty reklamowe i ustawiliśmy szyldy z nazwami nowych „przystanków” Gierłoż i Mamerki. W dniu 12.06.2004 o godz. 9.15 wyruszyliśmy z Kętrzyna na szlak drezyną WM10-5574 na pokładzie której znalazło się 10 plastykowych krzeseł ogrodowych które wraz z 8 miejscami w kabinie kierowcy miały służyć naszym pasażerom. Pierwszy przejazd do Węgorzewa odbył się "luzem", bez pasażerów ale przy okazji oczyściliśmy jeszcze tor z różnych przeszkód powstałych w ostatnim czasie. Wkrótce na dworcu w Węgorzewie zaczęli pojawiać się potencjalni pasażerowie którzy respektując naszą taryfę przewozową chcieli dojechać do Mamerek i zwiedzić istniejące tam bunkry OKH lub do Gierłoży i zwiedzić bunkry Hitlera w „Wilczym szańcu”. W drodze powrotnej zabieraliśmy młodzież szkolną, harcerzy, turystów rowerowych z krajów starej Uni Europejskiej i przygodnych pasażerów. W niektórych kursach brakowało miejsc dla chętnych odbycia przejażdżki więc członkowie SHK musieli pozostać na trasie lub zadowolić się miejscem stojącym. Pojawiła sie też regionalna TV kręcąc przy okazji reportaż o Wolfschanze. W sumie zrobiliśmy 4 kursy Węgorzewo - Gierłoż - Węgorzewo i jeden Kętrzyn - Węgorzewo - Kętrzyn przebywając łącznie 270 km. Gdy o godz. 19.30 wjeżdżaliśmy do Kętrzyna główki szyn na całej trasie świeciły się niczym na magistrali a my wiedzieliśmy już jakie są oczekiwania turystów i miejscowej ludności.
Potrzebowaliśmy jednak tabor normalnotorowy kalibru większego niż drezyna o który w tym czasie zaczęliśmy zabiegać. Prowadzone były różne rozmowy z PKP Cargo, PKMK w Poznaniu, PSMK w Skierniewicach, z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, ze skansenem w Chabówce, Jaworzynie Śl. i Kościerzynie. Wszędzie tam obiecano nam pomóc ale w efekcie nikt pomóc nie mógł (lub nie chciał....) Jesienią 2004 r. nadarzyła się okazja kupić starego Wartburga 353 i zlecić warsztatom w Gliwicach jego przebudowę na drezynę normalnotorową. Oczywiście pojazd ten nie był brany pod uwagę jako środek trakcyjny ale maskotka stowarzyszenia do pomocy w przecieraniu linii, wycinki drzew i drobnych napraw torowych. W dniu 1.04.2005 pojazd testowaliśmy na bocznicy w Gliwicach - na torze prostym, łukach i rozjazdach sprawował się bez zarzutu więc w dniu następnym wyruszyliśmy nim na gumowych kołach w długą trasę, na Pomorze. Tu 3.04. na torze kolejowym koło Nowego Barkoczyna przejechaliśmy odcinek 3 km a ocena pojazdu wypadła pozytywnie. Jeszcze w maju testowaliśmy go na trasie Borzytuchom - Bytów a w dniu 3.06. "Helmut" przerzucony został na Mazury gdzie przejechał odcinek Jezioro Mój - Pilwa. Po usunięciu drobnych usterek 5.06. odbył premierową jazdę na trasie Węgorzewo Miasto - Gierłoż a 2.07. przybył na Wielkopolskę gdzie przejechał szlak Rogaczewo - Bieżyn - Gostyń. Tu „Helmut” dość dobrze poradził sobie z górskim odcinkiem Kunowo - Dusina ale wjazd o godz. 22.30 na stację Gostyń zauważył mieszkający w pobliżu dyżurny ruchu który gotowy był powiadamić policję. Wszystko skończyło się dobrze jak założyliśmy gumowe koła i odjechaliśmy z tego miejsca. Dnia 03.07. wyruszyliśmy na trasę Kościan - Grodzisk Wlkp. a przejazd zaczęliśmy od mostu koło wsi Kiełczewo. Stąd przez Bonikowo, Sepno i Plastowo dojechaliśmy do stacji Ujazd gdzie awarii uległo przednie koło wiec powrót odbył się na „gumach". Już 16.07. „Helmut” wraz z drezyną motorową kol. Tomka wystąpili na „Dni Węgorzewa 2005” gdzie na trasie Karolewo - Węgorzewo zademonstrowane zostały możliwości tego ostatniego pojazdu. Drezyna Tomka zbudowana na bazie „Fiata 650” ma 15 miejsc siedzących dla pasażerów i osiągnęła w „porywach” na tej trasie prędkość rzędu 90 km/h ! Oczywiście nie muszę dodawać że ani w czasach KPEV, czy DRG, jak też pod egidą PKP takich prędkości na tej linii nie osiągano więc był to swoisty rekord prędkości ! Również póżniej „Helmut” wzbudzał sensację okolicznych mieszkańców a po przerwie zimowej także w br. m.in. w czasie „Dni Węgorzewa 2006”.
Tymczasem wiosną 2005 r. stowarzyszenie zakupiło ze środków uzyskanych od sponsorów na długoterminową pożyczkę wagon pasażerski typu 94A i parowóz „Śląsk”. Poszukiwania drugiego wagonu trwały długo i wreszcie w 2006 r. udało się sfinalizować zakup następnego wagonu tego samego typu. Na początek tym taborem zamierzamy prowadzić ruch pociągów turystycznych - retro na trasie Kętrzyn - Węgorzewo. Opracowany rozkład jazdy będzie uwzględniał 2-3 pary pociągów stałych skomunikowanych na stacji Kętrzyn z różnymi pociągami dalekobieżnymi a jedna para uzyska skomunikowanie ze statkiem „Żeglugi Mazurskiej” w Węgorzewie. W ten sposób zamknięta zostanie pętla wokół jeziora Mamry a istniejąca nitka toru zacznie na nowo służyć turystom i częściowo także miejscowej ludności. Będzie też możliwość zamówić pociąg w dowolnej relacji i z urozmaiconym programem indywidualnym. Jesienią 2005 r. wystąpiliśmy do UTK z wnioskiem o licencję przewoźnika a wiosną 2006 pozyskaliśmy nowych członków, byłych pracowników PKP. W minionych miesiącach członkowie SHK ofiarnie przyczynili się do zabezpieczenia obiektów i poprawy estetyki na stacji Węgorzewo oraz wycięli krzaki i udrożnili przejazdy na całej trasie. Gwoli ścisłości w listopadzie 2002 oficjalnie złożyliśmy dokumenty o zarejestrowanie Stowarzyszenia Miłośników Kujawskich Kolei Wąskotorowych uzyskując w sierpniu 2003 odpowiedni wpis w KRS. Po zakończeniu działalności na Kujawach, w końcu 2004 r. postanowiliśmy zmienić nazwę na SHK z siedzibą w Warszawie, potem powstała delegatura SHK pod nazwą „Mazurska Kolej Turystyczna” w Węgorzewie. W tej chwili trwają różne ustalenia z PKP i starostwem powiatowym w Węgorzewie które powinny zaowocować już niedługo pojawieniem się pierwszych pociągów na tej trasie ! Jesli tak się stanie to marzenie niżej podpisanego pomysłodawcy i wiernego orędownika tej sprawy, po 15 latach pisania pism urzędowych i zaangażowania wreszcie zostanie zrealizowane...
Prowadzone działania
Stowarzyszenie nasze działa i promuje przewozy kolejowe oraz organizuje imprezy kolejowe lub pomaga innym organizatorom. Ułatwiamy też dojazd uczestnikom różnych imprez kulturalnych poprzez zamawianie zniżek 38% na przejazdy pociągami osobowymi i pospiesznymi (m.in. Przystanek Woodstock, Festiwal Era Nowych Horyzontów, Międzynarodowe Giełdy Piwne, Parowozowe Show w Wolsztynie itp.)
Wspólnie z Grupą PKP organizujemy Dni Transportu Zbiorowego we Wrocławiu, Dni Kolejarza.
Parowóz "Sląsk" trafił do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śl. gdize ma przejść naprawę głowną.
Wzgony pasażerskie 94AA i 94AB zostały przekazane do TOZKiOS Pyskowice
Natomiast dezyna morttorowa ZUK została wypożyczona przez firmę Budimex do przejazdów technicznych po Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
STATUT
STOWARZYSZENIA HOBBYSTÓW KOLEJOWYCH
Postanowienia ogólne
Użyte w Statucie Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych określenia oznaczają:
„Statut” – statut Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych.
„Stowarzyszenie” lub „SHK” - Stowarzyszenie Hobbystów Kolejowych.
„Członek” – Członek Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych.
„Zarząd” – Zarząd Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych.
„Członek Zarządu” – Przedstawiciel Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych.
„Spotkanie Członków” – zebrania Członków Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych.
§ 1
Nazwa i siedziba Stowarzyszenia
Stowarzyszenie nazywa się: Stowarzyszenie Hobbystów Kolejowych.
Siedzibą Stowarzyszenia jest: Warszawa, gmina Ursus, województwo mazowieckie.
Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Podstawą prawną działalności SHK jest
ustawa Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20 Poz. 104 z dnia 7 kwietnia 1989 r., z późn. zm.), zwany dalej u.p.o.s.
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem o celach niepolitycznych.
. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji.
O przystąpieniu do organizacji decyduje Zarząd Stowarzyszenia.
§ 1a
1.Działalność SHK jest oparta na pracy społecznej ogółu członków.
2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą ,z której dochód przeznacza się na realizację celów statutowych stowarzyszenia.
3.Do realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
4.Działalność gospodarczą wymienioną w pkt2 . Stowarzyszenie będzie realizować poprzez:
a) transport kolejowy PKD 60.10.Z
b) pozostała działalność wspomagająca transport lądowy PKD 63.21.Z
c)wynajem pozostałych środków transportu lądowego PKD 71.21.Z
d)pozostały transport pasażerski rozkładowy PKD 60.21.C
e)ochrona zabytków PKD 92.52.B
§ 2
Cele i sposoby ich realizacji
Badanie historii i literatury, śledzenie myśli technicznych oraz rozwoju środków kolei zabytkowych.
Zachowanie i utrzymanie zabytków techniki poprzez:
gromadzenie, remont, eksploatację oraz utrzymanie historycznych pojazdów kolei zabytkowych oraz eksponatów związanych z historią kolei
współpracę z przedsiębiorstwami transportu kolejowego w kraju i zagranicą, muzeami oraz towarzystwami o podobnym profilu działalności.
publikację zebranych materiałów i prezentację zgromadzonych eksponatów.
gromadzenie materiałów, dokumentów i fotografii.
Rozwijanie zainteresowań w społeczeństwie a zwłaszcza młodzieży szkolnej i akademickiej na temat historii i rozwoju kolei.
Zachowanie i uruchomienie zabytkowych kolei, wraz z odtworzeniem historycznych linii kolejowych.
Promowanie kolei poprzez organizację imprez kulturalnych, a w szczególności związanych z historią komunikacji kolejowej.
§ 3
Członkostwo
Członkiem SHK może zostać każdy. Osoby poniżej 16 roku życia mogą zostać członkami stowarzyszenia za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów.
Członek stowarzyszenia posiada jeden z trzech następujących rodzajów statusu:
a) członek zwyczajny
b) członek wspierający
c) członek honorowy.
Podstawowym rodzajem członkowstwa jest członkowstwo zwyczajne.
Członek wspierający wspiera prace SHK i osiąganie celów statutowych poprzez wniesienie składki członka wspierającego do majątku stowarszyszenia. Oprócz wniesienia środków pieniężnych, członek wspierający może wnieść do stowarzyszenia środki trwałe lub siłę roboczą. Warunki współpracy mogą być ustalone pomiędzy członkiem wspierającym a Zarządem w drodze poruzumienia.
W porozumieniu, o którym mowa w ust. 4, Zarząd może zwolnić członka wspierającego od niektórych obowiązków, o których mowa w § 6.
Członek zwyczajny może zostać członkiem wspierającym w każdej chwili, po złożeniu deklaracji lub zawarciu porozumienia, o którym mowa w ust. 4.
Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym.
. Honorowymi Członkami mogą zostać ludzie zasłużeni, wspierający stowarzyszenie moralnie i materialnie. Członek honorowy jest zwolniony z opłat członkowskich oraz obowiązku uczestnictwa w spotkaniach członków.
Członek nabywa prawo członka po okresie 2 (dwóch) miesięcy od daty złożenia deklaracji członkowskiej oraz po podjęciu uchwały przez Zarząd.
Członkowie założyciele stają się członkami zwyczajnymi bez potrzeby składania deklaracji.
Członkami stowarzyszania mogą być osoby posiadające obywatelstwo innego kraju.
§ 4
Przyczyny utraty członkostwa
Utrata członkostwa następuje poprzez:
Dobrowolne wystąpienie członka.
Skreślenie na skutek nieuregulowania składek przez okres 6 (sześciu) miesięcy.
Wykluczenie z powodu niegodnego działania członka ze statutem lub na szkodę stowarzyszenia;
Zgon członka stowarzyszenia.
O utracie członkostwa członek jest powiadamiany listem poleconym.
Od decyzji Zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu, Członek ma prawo odwołać się do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 (trzydziestu) dni od daty dostarczenia powiadomienia listem poleconym.
§ 5
Prawa Członka
Każdy Członek ma prawo do wypowiadania swoich myśli i składania wniosków.
Członek zwyczajny ma czynne i bierne prawo wyborcze.
§ 6
Obowiązki Członka
Członek musi działać zgodnie ze Statutem.
Członek musi opłacać składki członkowskie.
Członek powinien czynnie uczestniczyć w działaniach Stowarzyszenia.
Członek zobowiązany jest do godnego reprezentowania Stowarzyszenia.
§ 7
Składka członkowska
Wysokość składki członkowskiej oraz wysokość zniżek dla członków zwyczajnych ustala Walne Zgromadzenie Członków.
Członek zwyczajny uiszcza składkę członkowską raz w miesiącu. Istnieje możliwość zapłaty składki członkowskiej za pół lub cały rok z góry.
Dla członków zwyczajnych, będących rencistami i emerytami oraz młodzieży niepracującej do 26 roku życia, przysługuje zniżka określona przez Walne Zgromadzenie Członków na podstawie odcinka emerytury lub renty oraz legitymacji szkolnej lub studenckiej.
W przypadku niepłacenia składek członkowskich członka zwyczajnego, młodzież szkolna ucząca może wykonać w zamian prace na rzecz SHK wyznaczone przez Zarząd.
Składka członkowska członka wspierającego nie może być niższa od 1,5-krotności normalnej składki członkowskiej członka zwyczajnego .
Od składki członkowskiej członka wspierającego nie przewiduje się zniżek.
Inna niż ustalona postanowieniami statutu wysokość składki członkowskiej członka wspierającego oraz sposób uiszczenia składki mogą być ustalone, w drodze porozumienia, o którym mowa w § 3, ust. 4, pomiędzy członkiem wspierającym a Zarządem SHK.
Jeżeli porozumienie, o którym mowa w § 3, ust. 4, nie zostanie zawarte, członek wspierający zapłaci minimalną składkę, zgodnie z postanowieniami ust. 5 i 6, w postaci środków pieniężnych, w terminie do 31 marca każdego roku.
§ 8
Władza i organy Stowarzyszenia
Najwyższa władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków.
Organami Stowarzyszenia są: Walne Zgromadzenie Członków, Zarząd i Komisja Rewizyjna.
§ 9
Walne Zgromadzenie Członków i spotkania Członków
Walne Zgromadzenie Członków musi odbyć się, co najmniej raz w roku.
Spotkania Członków odbywać się będą, co najmniej raz na kwartał.
20% stanu osobowego Członków może powołać Walne Zgromadzenie Członków podając powód na piśmie.
Każdy z członków musi być powiadomiony w terminie dwóch tygodni przed datą powołania Walnego Zgromadzenia Członków.
Wnioski i propozycje do Zarządu Członek ma obowiązek przedstawić na piśmie na osiem dni przed Walnym Zgromadzeniem Członków bądź Spotkaniem Członków.
Raz w roku na Walnym Zgromadzeniu Członków, Zarząd i osoba kontrolująca zdaje sprawozdanie z działalności Stowarzyszenia i stanu budżetu.
§ 10
Kompetencje Walnego Zgromadzenia Członków
Ustalenie programu działania SHK.
Podjęcie uchwały o zmianach Statutu i rozwiązania Stowarzyszenia.
Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności 1/3 Członków w pierwszym terminie a po upływie półgodzinnym niezależnie od liczby Członków.
Zarząd ma obowiązek zawiadomić wszystkich Członków o podjętych uchwałach.
Wybory odbywają się w sposób tajny.
Kadencja władz trwa pięć lat.
§ 11
Zarząd
W skład Zarządu wchodzi nie mniej niż pięć osób:
Prezes
Vice Prezes
Sekretarz
Skarbnik
Członek Zarządu
Członkowie Zarządu pracują społecznie, nie otrzymując wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie. W szczególnych przypadkach praca odpłatna jest możliwa po akceptacji Walnego Zgromadzenia Członków potwierdzonej uchwałą.
Zarząd na pierwszym po wyborczym zebraniu konstytuuje się.
W skład Zarządu wchodzą osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
Zarząd spotyka się na osobnych spotkaniach nie rzadziej niż raz na trzy miesiące lub w przypadku wyższej konieczności w terminie dowolnym.
5a. Do reprezentowania Stowarzyszenia upoważniony jest Prezes, Wiceprezes lub Skarbnik.
Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie uchwał.
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy Członków Zarządu.
Członkowie Zarządu odpowiadają solidarnie za realizację zadań i celów SHK wynikających ze Statutu.
§ 12
Kompetencje Zarządu
Zwoływanie Walnych Zgromadzeń Członków.
Powołanie pełnomocników do zadań specjalnych.
Realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków.
Zarządzanie majątkiem SHK.
Zarządzanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia.
Reprezentowanie SHK
Składanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia
Ustalanie wysokości wynagrodzenia dla pracowników SHK.
Podejmowanie decyzji o przystąpieniu Stowarzyszenia do innych organizacji.
§ 13
Majątek Stowarzyszenia
Majątek SHK powstaje z:
składek,
darowizn,
zapisów,
spadków,
dotacji,
ofiarności publicznej,
dochodów z własnej działalności gospodarczej.
dochodów z majątku stowarzyszenia.
Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych upoważnione są osoby:
Prezes,
Skarbnik,
lub inni Członkowie umocowani uchwałą Zarządu,
Zabrania się:
a) udzielanie pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem SHK w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania majątku SHK na rzecz jego członków lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywanie majątku na rzecz członków SHK, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
zakup na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie SHK, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
§ 14
Komisja Rewizyjna
Komisja Rewizyjna jest kolegialnym, odrębnym organem od Zarządu i nie podlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru:
a) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z jego członkami w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
c) pracują społecznie
Komisja Rewizyjna składa się z 3 (trzech) osób w tym z przewodniczącego wybranego na pierwszym posiedzeniu po wyborze Komisji Rewizyjnej.
W przypadku rezygnacji członka Komisji lub niemożności wykonywania obowiązków z przyczyn losowych, Walne Zgromadzenie Członków uzupełnia skład Komisji w drodze wyboru na najbliższym zebraniu.
§ 15
Zadania Komisji Rewizyjnej
Sprawdzanie majątku i finansów Stowarzyszenia.
Sprawdzenie prawidłowego prowadzenia dokumentacji i finansów SHK.
Składanie rocznego sprawozdania na Walnym Zgromadzeniu Członków.
Składanie do Zarządu SHK wniosków wynikających z ustaleń kontroli.
§ 16
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
Decyzje o zmianach Statutu i rozwiązanie SHK podejmuje uchwałą Walne Zgromadzenie Członków przy obecności 3/4 Członków w pierwszym terminie, a na następnym Spotkaniu Członków niezależnie od liczby Członków.
Odwołanie Zarządu, Członka lub Członków Zarządu może odbyć się w przypadku postawienia votum nieufności, przez co najmniej 2/3 Członków SHK w pierwszym terminie, a na następnym Spotkaniu Członków niezależnie od liczby Członków.
W przypadku odejścia lub odwołania Członka Zarządu, pozostali Członkowie Zarządu decydują komisarycznie o powołaniu do końca trwania kadencji brakującego Członka Zarządu w funkcji p. o. Członka Zarządu.
W przypadku rozwiązania SHK majątek będący jego własnością zostanie zagospodarowany zgodnie z decyzją Walnego Zgromadzenia Członków.
STATUT zmieniono dnia : 04.08.2007 r. uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków w Węgorzewie